Impact maken door sociaal in te kopen

Het doel van het Buy Social is om bedrijven en overheden sociaal te laten inkopen.

 

Waarom sociaal inkopen?
Voor steeds meer bedrijven is alleen winst maken niet meer voldoende. Het bereiken van maatschappelijke waarde of impact wordt steeds belangrijker. Een manier om impact te creëren is door in te kopen bij sociale ondernemingen. Door diensten en producten af te nemen bij sociale ondernemingen kunnen bedrijven hun impact vergroten en bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.

Ook overheden kunnen impact maken door in te kopen bij sociale ondernemingen. Sociale ondernemingen bieden vaak oplossingen voor uitdagingen waar overheden aan werken. Bijvoorbeeld het creëren van banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, minder fijnstof in de lucht door schoner vervoer of minder afval. Logischerwijs is sociaal inkopen voor sociale ondernemingen ook belangrijk. Uit de Social Enterprise Monitor 2016 blijkt dat het vinden van klanten het voornaamste knelpunt is voor sociale ondernemingen om meer impact te hebben.

Wat doet Buy Social?
Op Buy Social events worden vraag en aanbod bij elkaar gebracht door sociaal ondernemers te laten pitchen voor een groep van potentiële klanten. En door het delen van best practices laten we zien welke voordelen sociaal inkopen oplevert.

Op het online platform wordt de vraag van publieke en private organisaties gekoppeld aan het aanbod van sociaal ondernemers: de Social Impact MarketHierin werkt de Social Impact Factory deels samen met Social Enterprise NLDownload hier de factsheet over de Social Impact Market met alle informatie over deelname aan de Market.

Wat doet de Stichting Social Impact Factory?
De stichting is medio 2015 begonnen met het bij elkaar brengen van partijen die zich met sociaal ondernemen bezig houden. Ze proberen kleine initiatieven te koppelen aan grotere ondernemers in de regio, onder meer door ze samen aan tafel te krijgen en te laten werken aan oplossingen voor maatschappelijke en ecologische uitdagingen, zoals bijvoorbeeld op het gebied van recycling, sociale samenhang in de buurt, het bestrijden van zwerfvuil enzovoort. De Stichting is dus actief bezig met het veranderen van de markt door naast het buy social ook challenges te organiseren plus ze bieden een groot netwerk ook wel ecosysteem aan partijen waar je lid van kunt worden.

Mail naar market@socialimpactfactory.com of socialreturn@socialimpactfactory.com voor informatie over de Market of hulp bij de invulling van social return. We helpen je graag!

Esmé van Dijk
esme@sifutrecht.nl