ONTMOET DE ONDERNEMERS VAN SIFUTRECHT EPISODE 4: KROMKOMMER

ONTMOET KROMKOMMER!

Kromkommer red groenten en maakt van kromme groenten gezonde soepjes. Kromme groenten zijn de stukken groenten en fruit die niet door de schoonheidswedstrijd heen komen en dus niet goed genoeg zijn om aan ons als consument verkocht te worden. Wat zonde is omdat ze nog steeds goed smaken en voedzaam zijn. Kromkommer zet zich in om de verspilling van kromme groente en fruit tegen te gaan en mensen anders te laten kijken naar de kwaliteit van groente en fruit.  

OP WELKE WIJZE DRAGEN JULLIE BIJ AAN EEN BETERE WERELD?


De oprichters van Kromkommer verbaasde zich dat 30-50% van de totale voedselproductie wordt weggegooid. Als je verder in de voedselketen gaat kijken zie je dat het meeste al bij de teler zelf weg gaat. Dat gaat niet eens de voedselproductie in. Kromkommer dacht “daar kunnen wij iets meer, daar kunnen wij een businessmodel achter zetten”. Naast het tegengaan van voedselverspilling willen ze ook de kwaliteitsperceptie veranderen bij consumenten. Zodat ook de buitenbeentjes en kromme groenten niet worden gezien als lelijk maar al voedzaam. Kromkommer heeft een duidelijke missie en visie maar alleen kunnen ze het systeem niet veranderen, dat doen ze samen met de Krommunity. De Krommunity is de verzameling van iedereen die vindt dat ‘krom het nieuwe recht’ is. Dat uit zich bijvoorbeeld door de groenten rechtstreeks in te kopen voor een eerlijke prijs bij de telers en de fans mogen altijd de nieuwe soepjes keuren. Kromkommer gelooft echt in samen!

WAT IS JULLIE VISIE OP SOCIAL IMPACT?


“ Social impact is gewoon normaal doen! Als je een bedrijf hebt moet je daarmee de wereld altijd een stukje beter willen maken. Als je alleen gefocust bent op geld verdienen heb je gewoon geen toekomst meer in deze wereld.”

“ Dat je mensen kan engagen en onderdeel kan laten zijn van een oplossing bij een maatschappelijk probleem.”

“Een beweging creëren, een gedachtegang veranderen en zo op een grote schaal verandering aanbrengen.”

WAAR ZIJN JULLIE NU MEE BEZIG?

Op dit moment is Kromkommer met een aantal projecten bezig.Een daarvan is het introduceren van een nieuwe smaak! Ook zijn ze bezig met hun Kromkommer kerstpakket, die zit vol met lekkere goede producten met een mooi verhaal.
Krijg je ook trek in een soepje na het kijken en lezen van deze blog? Bekijk hier de soepjes!

Fan geworden van Kromkommer? Volg de laatste nieuwtjes via de social media kanalen:
https://www.youtube.com/user/jointhekrommunity?sub_confirmation=1
https://www.facebook.com/kromkommer/
https://www.instagram.com/krommunity/
https://twitter.com/Krommunity

 

Esmé van Dijk
esme@sifutrecht.nl