Zó word je een zentrepreneur

Door Suzanne van Duijn

Een zentrepreneur – een samenvoeging van ‘zen’ en ‘entrepreneur’ – houdt het hoofd kalm terwijl er financiële en sociale successen worden geboekt. Klinkt ideaal! Waar kunnen we ons melden?

Maar liefst veertien procent van de werknemers meldt jaarlijks burn-outklachten. Dat is één op zeven! Nog meer ziekteverzuim (één op vijf ziekmeldingen) komt door (kleine) stressgerelateerde klachten. En of dat allemaal al niet triest genoeg is (de gemiddelde werknemer met burn-out zit 180 dagen thuis), kost het Nederlandse werkgevers jaarlijks miljarden. Het is tijd dat we beter voor onszelf én onze werknemers zorgen. We need some zen in our worklives!

Wat is een zentrepreneur?

Er is niet één definitie van een zentrepreneur. Duidelijk is wel dat met een zentrepreneur meer bedoeld wordt dan ‘een ondernemer die zen is’. Zen zijn is sowieso meer dan ‘in balans zijn en rust hebben gevonden’. Wie zen is neemt regelmatig de tijd voor zelfreflectie, heeft een open blik en gaat uit van het goede in de wereld. Met die positieve, reflecterende houding kan een zentrepreneur veel bereiken: een fijne balans voor zichzelf, een sterk bedrijf met goede cijfers én sociale impact.

First help yourself, then help others

Sociaal ondernemen; daar heeft men bij Social Impact Factory wel kaas van gegeten. Maar niet elke sociaal ondernemen is ook een zentrepreneur. Goed doen voor een ander is soms makkelijker dan lief zijn voor jezelf. En het wordt nog lastiger om het allebei te zijn. Je kunt je tijd immers maar één keer invullen. Maar des te belangrijker is het om een goede balans te houden, baas te zijn over je eigen agenda en gedachten en zen te blijven. Want wie met een burn-out thuis zit kan helemaal niets meer voor een ander betekenen!

Tips voor meer ‘zentrepreneurship’

  • Doe aan yoga en meditatie
  • Neem regelmatig afstand van je werk; doe ook andere dingen
  • Ga naar buiten, sport, lees een boek, kijk Netflix
  • Onderhoud fijne contacten met anderen
  • Reflecteer je eigen handelen
  • Eet gezond
  • Luister naar je lichaam
  • Leer nee zeggen
  • Leg die smartphone af en toe eens weg

 

En stimuleer dit ook bij je werknemers. Onthoud: gelukkige, relaxte werknemers zijn op lange termijn meer waard dan gestresste workaholic-werknemers!

Meer weten over gelukkig zijn en een fijne balans tussen ondernemen en vrije tijd? Neem een kijkje op de blog van Suzanne van Duijn, oprichter en eigenaar van SuusjeHQ – PR & Content.

 

Esmé van Dijk
esme@sifutrecht.nl